onsdag 11. mars 2015

Køntri

Country – Køntri

Country er en populær musikksjanger fra USA, der den oppstod tidlig på 1900-tallet og har sterke røtter i folkemusikk fra blant annet England, Irland og Mellom-Europa.

Den har røtter i tradisjonell folkemusikk, keltisk musikk, blues, og gospelmusikk og utviklet seg hurtig på 1920-tallet.

Begrepet «country music» ble tatt i bruk på 1940-tallet siden den gamle beskrivelsen «hillbilly music» ble sett på som nedverdigende.

Country har en mengde undersjangere, blant de mest kjente er:
Bluegrass
Folkrock
Outlaw country
Rockabilly
Countryrock
Honkey Tonk
Country-pop
Southern rock

Byen Nashville i Tennessee i USA er i dag ansett som hovedsenteret for countrymusikk.

I begynnelsen var country musikken hovedsakelig vokal, men etter hvert ble forskjellige strengeinstrumenter tatt i bruk, som fele, banjo, mandolin og gitar.

Sangene handlet i starten mer om praktiske hverdagsting som ALKOHOL, livet på gården, jernbanen og i familien, og tragedier som robberier, mord, togulykker og naturkatastrofer, men etter hvert har den begynt å omhandle også andre ting som kjærlighet, relasjoner, følelser og tanker. Ja, egentlig alt. Har som regel en seksuell undertone.

I 1910 utga John Lomax «Cowboy Songs and Other Frontier Ballads», som er den første kjente kolleksjonen av country sanger. I 1916 kom Cecil Sharp med hundrevis av folkesanger fra Cumberland fjellene, mellom Kentucky og Tennessee. Disse to hendelsene var spiren til interessen for musikken på et nasjonalt nivå.

De første opptakene av musikken kom derimot ikke før i 1922, da Eck Robertson utga den første plata med «old-time music». Samme året var en radiostasjon i Georgia førstemann til å spille «hillbilly» musikk for lytterne sine.

Den første ordentlig store country musikeren var Carl Sprague. Han var ofte også kalt for «The Original Singing Cowboy», fordi han var blant de første countryartistene som sang på plater, og ikke bare spilte, som Cecil Sharp og Eck Robertson.

Vernon Dalhart var den første til å ha en landsdekkende hit, med «Wreck of Old ’97» som handlet om en stygg togulykke i 1897. 

I 1920-årene ble Nashville i Tennessee et senter for countrymusikken, ikke minst på grunn av radiosendingene fra konsertlokalet Grand Ole Opry. 

Blant de store stilskaperne og pionerene var Jimmie Rodgers og The Carter Family.
Familien Carter og Jimmie Rodgers er kjent som noen av de største og første countryartistene. Rodgers spilte inn mange sanger som nådde toppen. For eksempel «Blue Yodel» solgte over en million plater. Carterfamilien spilte inn over 300 sanger fra 1927 og fremover i 17 år etter.

Når USA entret den store depresjonen på 30-tallet, ble det solgt mindre plater fordi folk hadde så lite penger etter børskrakket. Men fortsatt ble den fortsatt unge countrymusikken styrket da «barn dansene» og radio ble spilt hyppigere og hyppigere rundt om i hele USA.
-          Barn dance, låve dans, ble etter hvert sendt over radio.

Elektrisk gitar, dobro og steelgitar kom i bruk, i likhet med bass og etter hvert trommer, og elementer fra jazz og western swing satte sitt preg på musikken.

På 40-tallet var det en stor strømning av countryrelaterte mennesker til Nashville, som fra før av hadde The Grand Ole Opry. Mange slo seg ned og startet med denne musikken, og Nashville ble snart kjent som «The Capital of Country Music», eller countrymusikkens hovedstat.

Under den annen verdenskrig ble countrymusikken lansert internasjonalt, og siden er den blitt stadig mer utbredt, i takt med resten av den amerikanske populærkulturen. 

I 1950-årene oppsto rock'n'roll som en syntese av de hvites country og de svartes rhythm & blues, og også innen countrymusikken ble uttrykket etter hvert ganske variert. Blant store navn i 1950- og 1960-årene kan nevnes Johnny Cash, Jim Reeves, Hank Snow, Eddy Arnold, Webb Pierce, George Jones, Ernest Tubb, Buck Owens og produsenten og gitaristen Chet Atkins.

1970-årene kom den røffere outlaw-stilen som en reaksjon mot den konservative dominansen i Nashville, med artister som Willie Nelson, Waylon Jennings og Kris Kristofferson.

En annen sjanger som kom på denne tiden er «country pop». Dette er musikk som begynte med at popsangere fikk hits på countrylistene til Billboard. Ikke alle var like fornøyd med dette, og det toppet seg da den Australske pop sangeren og skuespilleren Olivia Newton-John vant flere priser på country prisutdelinger. Som en protest dannet noen artister gruppen Association of Country Entertainers, men det varte ikke lenge.

Men i 1975, under CMA awards satte Charlie Rich fyr på konvolutten da han leste opp crossover artisten John Denver.

Paul Hemphill skrev i 1975 i Saturday Evening Post: «Country music isn’t really country anymore; it is a hybrid of nearly every form of popular music in America

«Truck Driving Country» er en annen sjanger som kom på denne tiden, og den er en blanding av country-rock, honkey tonk og Bakersville sound. Dave Dudley er kjent som «the father of truck driving country», og sangene innenfor denne sjangeren handler om livet og kjærlighetslivet til en lastebilkjører.
På midten av 80-tallet var det en del artister som gikk vekk i fra den polerte countrypopen som toppet listene, og lagde en helt ny sjanger, «neotraditionalist country». De ville gå tilbake til det mer tradisjonelle «back-to-basic» produksjonen. Det var Randy Travis som ledet denne bølgen, og utover 80-tallet ble denne sjangeren veldig populær, og mange artister snudde seg mot denne typen country. Blant dem var George Strait, Garth Brook, Travis Tritt og The Judds.
Neotraditionalist country falt i popularitet rundt ca 1991, da en ny merkevare av populære countrymusikk eksploderte i mainstream popularitet, ledet dels av Garth Brooks, da country musikken flyttet inn i stadion-konsert format. Til tross for dette skiftet, av de artistene som var populære på 1980-tallet, var det flere av de neotraditional musikere som overlevde overgangen til 1990-tallet enn de som gjorde country-pop på 1980-tallet.
Travis, Strait, Loveless og nykommeren Alan Jackson vært tro mot den neotraditional og fortsatte å ha mainstream suksess sammen med sine nyere, mer pop-orientert rivaler.
I år 2000 spilte Strait og Jackson inn en sang med tittelen « Murder on Music Row "som snakket direkte til splittelsen mellom neotraditionalists og pop-country musikere. 
Country popcountry rock og neotraditional country er de sjangerne i countrymusikk som har størst mainstream popularitet videre opp mot nyere tid.

Lydeksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=LUFZKIPei7U - Eck Robertson - Arkansas Traveler – Juni/Juli 1922


https://www.youtube.com/watch?v=Cgt76Th5EIg - Fiddlin' John Carson - The Little Old Log Cabin in the Lane (1923)

https://www.youtube.com/watch?v=g-ks4hNLBjA - Blue Yodel by Jimmie Rodgers (1927)

 

https://www.youtube.com/watch?v=1yyNT7afVSs - Dolly Parton - Here you come again - Country pop

 

https://www.youtube.com/watch?v=yLSfzZ0vWG0 - The Highwaymen - Willie Nelson - City Of New Orleans (Live 1990)

 

https://www.youtube.com/watch?v=exeWDCGebMQ - Travis Tritt - Modern Day Bonnie and Clyde - neotraditionalist country

 

https://www.youtube.com/watch?v=r2DBxF_ncQU - Murder on Music Row - Alan Jackson with George Strait

 

https://www.youtube.com/watch?v=inAj-sbwP7I - Brad Paisley - Perfect Storm (2014) Country rock/pop

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar