torsdag 5. februar 2015

Ærre Swing?! Ja, det er det!

Swing som musikksjanger må sees på som en avart av jazzen som dominerte USAs musikkmiljø hele 1920-tallet. Den tidlige swingen blir spesielt kalt for swing jazz på grunn av dens nære beslektelse. Store jazzensambler med både strykere og blåsere var de som spilte den mest populære musikken på 1920-tallet, men det var tydelig at noe var i endring.

Grunnfundamentet for swing som sjanger ble, akkurat som den gamle jazzen, skapt av afro-amerikanere i USA og denne musikkstilen kom til å få en så sterk innflytelse på USA at tidsrommet der swing var på høyden for alltid vil bli husket som swingepoken i amerikansk musikkhistorie, akkurat slik jazzen fikk sin egen epoke tiåret før. Swing som sjanger distanserte seg fra sin inspirasjonskilde ved at den kuttet ut strykeinstrumenter og heller retter fokuset mot blåserinstrumentene som ga musikken en hardere stil. Swingen lot også melodiinstrumenter få større rom for improvisering i komposisjonene, samt holdt et høyt og frenetisk tempo. Swingen ble derfor oppfattet som vågal og litt sjokkerende av publikum. Swingen kan også sies å ha vært den mest prominente av de to sjangerne når det gjaldt å utvikle og definere storbandsjangeren.

Swing var uheldig med tidspunktet å slå igjennom på som musikksjanger, ettersom den store depresjonen kom som et resultat av et av verdens største børskrakk, noe som førte til at mange nattklubber og andre slike steder mer eller mindre gikk konkurs. Til tross for harde kår ville ikke swingen gi opp, og i 1935 sies det at swingen fikk sitt gjennombrudd da klarinettisten Benny Goodman opptrådde på Palomar Ballroom, en dansehall i Los Angeles som på den tiden ble anerkjent som vestkystens største dansehall. Publikummet så definitivt ut til å like den nye og spennende musikkformen, og denne konserten førte til at swing og dens avarter kom til å definere USAs musikksamfunn i et helt tiår. Det er en grunn til at Benny Goodman kalles The King of Swing.... En annen Benny, nemlig Benny Moten fikk også føle publikums interesse der han under en opptreden i Philadelphia måtte spille syv encores før publikum hadde fått nok. Slik galskap har man alltid sett når en ny sjanger har tatt over hegemoniet til de gamle sjangrene og denne swing-perioden var så vidt begynt.


Sjekk også ut Bennie Moten - Jack The Bellboy på spotify!

Swing var en mye løsere sjanger, der man var friere til å improvisere innad i melodien enn det man var før. Dette førte til at strykere, som var mer avhengig av noter, mer eller mindre forsvant som en standard del av et storband. Det ble mye mer fokus på rytmeseksjonen og enda større fokus på blåserrekka til storbandet. Strykere og vokalister kunne være vanlige i swingen, spesielt i swingmusikk fra senere tiår, men det kom helt an på arrangementet, og som regel var det ikke de som fikk improvisere. Den vanligste formen for swing startet med at en solist improviserte mens alle de andre støttet ham opp med rytme eller melodi. I løpet av arrangementet var det vanlig at solister på andre instrumenter overtok improvisasjonen ettersom sangen fortsatte, eventuelt kunne flere solister improvisere samtidig hvis det var rom for det.

Det raske tempoet og fengende blåserarrangementene inviterte lytterne til å danse. Og de fleste forbinder gjerne ordet swing med en danseform heller enn en musikksjanger, men man glemmer ofte at swing ikke er en dans, men en mengde forskjellige danser, der den mest kjente ble kalt for Lindy Hop, en pardans som har blitt danset helt siden 1927, mens den tidligste formen for swing-dans ikke hadde noe som helst med musikksjangeren swing å gjøre, ettersom The Texas Tommy Swing fantes allerede i 1910. Flere og flere swingdanser dukket opp med sine særegenheter avhengig av geografisk beliggenhet, for eksempel var swingdansen annerledes i Seattle enn i Chicago. Det ble også danset swing under andre verdenskrig, og kanskje mest bemerkelsesverdig ble det danset masse swing i Tyskland. Nazistene mislikte sterkt swing-musikk på grunn av tekstenes budskap om friere kjærlighet og seksualitet. Nazipartiets motvilje mot swingmusikken skapte en ganske ukjent motstandsbevegelse innad i Tyskland, nemlig Swingjugend.
Denne gruppen ble dannet av tyske ungdommer som hadde forelsket seg i swingkulturen og som ellers gjorde narr av ungdommene i Hitlerjugend ved å kalle opp bevegelsen sin etter dem. Swingjugend hadde til og med parodiert slagordet til nazistene og brukte å hilse på hverandre ved å si «Swing Heil.»

Andre verdenskrig ble en slags brems for swingmusikken. Mange musikere ble sendt ut i militæret og økonomien ble trangere, noe som gjorde det vanskelig å få råd til å turnere og spre musikken til de riktige stedene. Mot slutten av 40-tallet forandret publikums interesse seg, men swingens død som musikksjanger kan også ses som en effekt av at swingbandene ble komprimerte etter andre verdenskrig og dette førte selvsagt til et sterkt endret lydbilde, noe som igjen førte til at musikken ikke lenger hørtes ut som swing, men mer slik vi i dag kjenner Rythm and Blues og Bebop.
Senere skulle også rock´n´roll komme, en sjanger som til tider kunne være så lik swingen selv at man fortsatt kunne danse swing til musikken.

Låtene som ble allmennkjente under jazzen og deretter swingens era ble gjerne skrevet ned og samlet på for så å bli benyttet av andre musikere som lagde sine egne varianter av låtene. Et viktig eksempel på dette er The Great Songbook, populært kalt bare Songbook, som inneholdt mange standardiserte slagere som fremdeles blir benyttet i dag. Disse pop- eller jazzstandardene tok over for storbandmusikken og croonerne, som man kaller de mannlige sangerne som covret standardlåtene, og førte til et større fokus på vokalprestasjoner enn det instrumentale fra publikum. Vokalister som Frank Sinatra, Dean Martin og Ella Fitzgerald som tidligere hadde vært vokalister i storband eller i det minste sunget swing fikk nå være midtpunktet etterhvert som vokalen ble mer og mer prioritert i populærmusikk, mens storbandmusikken mer eller mindre forsvant.

Tross dens korte gullalder har swingen vært en viktig inspirator for mange av de sjangerne vi lytter til i dag og har blitt et slags historisk veiskille fra den gamle til den nye musikken. Derfor vil swingen for alltid bli husket, i hjertet og hodet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar